Какво е личното ви впечатление от голф игрището Тракийски скали?Мисля, че “Тракийските скали“ са далеч по-атрактивни от легендарното голф игрище Пебъл Бийч, с което често го сравняват, защото там само някои части от терена се докосват до океана, докато тук в България всички хълмове са разположени непосредствено до морето. Локацията е фантастична и искрено съжалявам, че не можах лично да играя тук заради служебни ангажименти. Много е красиво, спокойно, неповторимо усещане. А мога да ви уверя, че в рамките на нашия Volvo голф турнир сме обиколили доста интересни места по света.
Каква роля играе голфът за Volvo като автомобилна компания?Навремето преценихме, че е стратегически важно да инвестираме средства в някои по-сериозни спонсорства. Вече 25 години участваме в Европейския голф шампионат. Другият ни голям ангажимент е свързан с ветроходството, състезанието Volvo Ocean Race. Решихме да изберем събития, в които да доминираме като марка, а не да бъдем част от много други сподвижници. В същото време търсихме спортове, които да са свързани с начина на живот на хората, които купуват нашите автомобили. Клиентите ни са активни в ежедневието си, спортуват, обичат да пътуват със семействата си. Затова харесваме голфа като елитен и красив спорт, който се играе на открито сред природата. Едно премиум удоволствие, което отлично кореспондира с нашата марка Volvo.
Вие също сте страстен играч на голф. Как играта влияе на вашия личен бизнес почерк?Голфът е страхотна игра, защото се основава на стратегия и прецизност. В автомобилния бизнес е абсолютно задължително да имаш ясна стратегия, а нея трябва да изпълняваш винаги акуратно и с внимание към всеки детайл. Мисля, че точно тази комбинация от двете качества е ключ към успеха както в спорта, така и в бизнеса. Ако не ги притежаваш, не можеш да спечелиш нито в автомобилния бизнес, нито при голфа. Другото интересно съвпадение е, че и при голфа, и в автомобилния бизнес нещата се случват не както ти се иска или както го планираш, а винаги трябва да се адаптираш към бързо променящата се ситуация.
Сега разбирам защо Volvo е толкова иновативна компания! Какви са следващите ви технически изненади, след като в Женева лично представихте новата система за предпазване на велосипедисти?Нашата амбиция е да останем глобален лидер при технологиите за сигурност и ние отделяме огромни инвестиции, за да запазим купата на това първенство. За нас е интересно как през годините се развива темата за сигурността. В началото всички усилия бяха насочени към пасивната сигурност и целта бе пътниците да бъдат предпазени при евентуални инциденти. Днес фокусът е изместен към активната сигурност, чиято цел пък е да предотврати самото произшествие. Мисля, че това е новият фронт, на който ще се сражават технологиите при автомобилите. Разбира се, от тази битка ще има само печеливши. Защитата на пешеходци чрез въздушна възглавница е само един добър пример в тази насока. Всичките нови радарни системи, камери и софтуерни приложения за сигурност имат за цел да предупредят водача, а ако той не реагира, автомобилът вече може да спре сам или да се задейства вместо него, за да избегне потенциален инцидент. В същото време цялата тази техника спомага ние като шофьори да бъдем по-автономни, а в това се крие една от основните тенденции в бъдещото развитие на автомобилостроенето. Нашето предимство по отношение на системите за сигурност ни дава много добри стартови позиции в надпреварата за нови системи за автономно управление. Ще видите, че през следващите години на пазара ще се наложат все повече нови устройства и техники, които ще позволяват на шофьора да бъде облекчен и автономен. Особено в големите населени места хората скоро ще могат да се радват на тези автономни системи, които ще позволяват на автомобилите да се движат самостоятелно в бавния трафик, на минимално разстояние един от друг, а водачите няма да бъдат толкова напрегнати и с постоянни болки в гърба.
Както знаете, преди няколко години концернът Volvo бе закупен от китайския предприемач Лий Шуфу, президент на автомобилната компания Geely. С тази стъпка ние се отделихме от старите платформи и двигатели на Ford и сега преминаваме към нови. Това означава, че ще има наши собствени нови моторизации и съвсем нова архитектурна платформа на моделите. Първият двигател, който е разработен изцяло от нашите инженери, ще бъде представен до края на тази година – мотор с директно впръскване и турбо-компресор, с възможност за интегриране в електрически системи, бензинова и дизелова версия. В същото време в средния и високия клас ще имаме нова, обща архитектурна структура. Първият модел от тази серия ще бъде новият Volvo XC90. Той ще се предлага на пазара в края на 2014 година. Друг нов двигател разработваме съвместно с Geely – 1,5- литров, трицилиндров мотор. Това ще бъде нашият отговор на световната тенденция към по-малки моторизации, с добра мощност, но по-голяма ефективност по отношение на разхода. Това е много важно за нас като компания, защото в много държави законодателство поддържа точно този тип двигатели с данъчни облекчения, например в Китай, Турция, Гърция. С китайските ни партньори ще разработим същото така съвместна платформа при компактните модели.
Споменахте новия китайски собственик на Volvo. Как се развивате на този гигантски пазар?По отношение на инвестициите още тази година откриваме първия си завод в Китай, в град Ченгду. През 2014 година ще последва втори завод. В същото време в Китай ще се произвеждат наши двигатели в трети завод. За нас това е огромно събитие, защото през последните 40 години не сме откривали нов завод, а сега ще заработят цели три. Това е сериозно предизвикателство като инженеринг, човешки ресурси, финансиране. Но ние го приемаме с удоволствие, защото този нов пазар се развива главоломно. Миналата година сме продали 42 000 коли в Китай, тази година очакваме да са 60 000. Само за първото тримесечие имаме ръст от 30 процента в продажбите, това е най-доброто постижение на премиум-бранд в Китай тази година. Audi има покачване на продажбите 12-14%, BMW около 8-9%, а на Mercedes са намалели с 6%. Нашата цел е до края на десетилетието да продаваме по 200 000 автомобила в Китай. Другото интересно е, че още през тази година Китай надмина Швеция по продажби, така че вече е на второ място по обем на продажбите след САЩ. А Швеция повече от 50 години бе на второ място като пазар за Volvo. Но пък там марката ни продължава да е с най-голям пазарен дял.
В Гьотеборг вече имате общ изследователски център с Geely. Какво се случва там?Става дума за отделна компания, която ще се съсредоточи върху разработката на общата ни платформа за компактни автомобили. Инженерите там имат и голям дял в изграждането на новия икономичен 1,5-литров двигател. Този иновативен център е още един пример как новият ни китайски собственик насърчава нашия бизнес. В Гьотеборг работим интензивно върху С-сегмента, който се разраства лавинообразно. Той става все по-важен и за компании, които като нас работят в премиум сегмента. Но за да си успешен тук, трябва да можеш да реализираш големи количества автомобили, да поръчваш големи количества суровини и материали, за да постигнеш атрактивни цени. Необходима е и гъста дилърска мрежа, която също изисква сериозни инвестиции. С това не можем да се справим сами, ако не бяхме свързани с Geely, трябваше да направим смесено дружество с друг производител. Така обаче правим всичко сами. Виждате отново предимствата на нашите съвместни проекти с колегите в Китай.
Нека се преместим в края на нашия разговор в САЩ, където пазарът също се развива много динамично напоследък. Как се представя Volvo във вашата родина?Действително в САЩ в момента се радваме на ръст от 6% в промишления сектор. Интересно е обаче накъде ще продължи това развитие, защото наблюдаваме нещо необикновено, нещо, което не се е случвало през последните 20 години. От началото на 90-те премиум сегментът растеше много по-бързо, отколкото масовия. От 2008 година обаче трендът се обърна и сега масовите автомобили се продават по-добре от луксозните. Това има различни причини. От една страна, малките автомобили се представят все по-добре. Дори в Америка феноменът downsizing вече има голяма значение, въпреки съмненията на повечето експерти в бранша. С други думи, ръста, на който се радваме, се наблюдава при малките автомобили. При луксозните коли обаче имаме спад. В същото време при товарните автомобили в САЩ наблюдаваме бум при продажбите на пикапи. Поради специфичната динамика на пазара все повече хора се налага да купуват пикапи за работа, но не ги използват дълго. Така жизненият им цикъл намалява, а продажбите растат. В резултат на тази тенденция в САЩ Volvo в момента имат 5% спад в продажбите. Все още не разполагаме с достатъчно богата гама модели, за обърнем тази тенденция на пазара, но както вече споменах, в рамките на следващите две години ще се представим с много новости, не само в САЩ. В момента най-добре продаваните ни модели там са S60 и XC60, много надежди възлагаме на новия XC90, но не само в САЩ а и тук, при вас в България.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!